AdBlue ekologiczne szaleństwo, które uszczupla naszą kieszeń.
RSS
czwartek, 13 lipca 2017

System SCR czyli układ dozowania AdBlue został rownież skopiowany do maszyn rolniczych. Układ ten redukować ma emisję tlenków azotu NOx do atmosfery. Mówi się, że to ekologia itp. - OK. Jednakże dlaczego nikt nie wspomina wprost o kosztach serwisu takiego układu ? Można by rzec, że skoro stać kogoś na maszynę, która to kosztuje kilkaset tysięcy pln to stać go również będzie na wszelkie naprawy z tym tematem związane. Może i stać, ale dlaczego koszty napraw tj. części oraz robocizny wynoszą do kilkunastu procent wartości nowej maszyny ? Dlaczego nie wspomina się o tym, że podzespoły używane w tymże układzie niemalże mają "zaprogramowaną" żywotność i przestają działać po określonym czasie ? Najbardziej bolesne w przypadku maszyn rolniczych jest to, że układ SCR w przypadku awarii zachowuje się zupełnie inaczej niż ma to miejsce w ciężarówkach. Chodzi o to, że jeśli w ciężarówce układ dozowania AdBlue ulegnie awarii to silnik po prostu ogranicza moment obrotowy ale ciężarówka MOŻE dalej jechać. Natomiast w przypadku maszyn rolniczych takiego ograniczenia nie ma - maszyna po prostu STAJE i nie chce jechać dalej. Wiąże się to wtedy dodatkowo z kosztami ściągnięcia takowego sprzętu np. z pola. Niektórzy producenci umożliwili poruszanie się takiej maszynie przez maksymalnie 60s w przypadku awarii - jednakże warto się zastanowić czy przez te 60s ktokolwiek da radę zjechać z pola.

Są jednak sposoby aby zabezpieczyć się przed ściąganiem z nas pieniędzy - wystarczy poszukać w internecie firm produkujących emulatory układu SCR dla maszyn rolniczych.

09:55, filtrdpf
Link Komentarze (1) »
poniedziałek, 05 maja 2014

Budowa układu redukcji emisji spalin SCR i dozowania AdBlue

               Nazwa SCR do skrót nazwy układu redukcji emisji spalin z języka angielskiego Selective Catalytic Reduction co w wolnym tłumaczeniu oznacza selektywną redukcję katalityczną.

Głównym zadaniem układu SCR jest redukcja poziomu tlenków azotu NOx w spalinach. Praca układu polega na wtryskiwaniu bezpośrednio do układu wydechowego niewielkich porcji mocznika.

Mocznik – nazwy handlowe AdBlue, NOxy

AdBlue  - znak towarowy zastrzeżony przez  VDO.

NOXy – znak towarowy zastrzeżony przez Grupę Azoty.

Jest to wodny roztwór mocznika, substancja która redukuje telenki azotu w spalinach. Bierze ona bezpośredni udział w reakcji redukcji tlenków azotu do nieszkodliwej wody i azotu.

Elementy układu

W skład układu SCR wchodzi wiele bardzo często awaryjnych elementów.

Pompa Adblue

Wodny roztwór mocznika podawany jest do układu redukcji emisji spalin pod wysokim ciśnieniem. Do jego wytworzenia stosowana jest pompa AdBlue. Na rynku spotykamy kilku producentów pomp, do najczęściej spotykanych należą Bosch, Hilite, Grundfos. Więcej o pompach można przeczytać tutaj: POMPY ADBLUE.

Zbiornik AdBlue

Każdy samochód ciężarowy wyposażony układ dozowania mocznika AdBlue wyposażony jest w zbiorni k w którym przechowywany jest ten płyn. Jako, że mocznik jest korozyjny, do transportu i przechowywania płynu stosuje się odporne na działanie AdBlue zbiorniki, pistolety do tankowania.

Grzałki

Główną wadą płynu AdBlue jest to że w temperaturze około -11 stopni celcjusa ulega on krystalizacji. Aby zatrzymać to zjawisko, zbiorniki z płynem są podgrzewane. Stosowane są do tego specjalne grzałki.

Czujnik NOx

Jest to czujnik który producenci zaczęli stosować powszechnie wraz z pojawieniem się normy emisji spalin EURO5, w normie emisji spalin EURO4 zastąpiony był dwoma czujnikami temperatury.  Jego zadaniem jest monitorowanie stężenia tlenków azotu w spalinach. Poza pomiarem stężenia NOX, czujnik ten potrafi również wskazać kilka innych parametrów, takich jak ilość tlenu w spalinach czy zawartość węglowodorów.



wtorek, 04 grudnia 2012

Czujnik tlenków azotu

Czujnik tlenków azotu to kolejny etap w rozwoju  tzw szerokopasmowej sondy lambda,   w którym wykorzystuje się pompę tlenu.  Jak widać na załączonym obrazku spaliny silnika prowadzone są do komory dyfuzyjnej 1 pokonując na swojej drodze tzw. kanał   dyfuzji 1. Przyłożenie napięcia do elektrod po obu stronach komory powoduje, że jony tlenu są pompowane od anody do katody (identycznie jak w przypadku szerokopasmowej sondy lambda). Wartość przepływającego prądu wynosi Ip1. Skład spalin w komorze to stechiometryczna mieszanina paliwowo powietrza. Z komory dyfuzyjnej 1 dyfundują jedynie jony tlenu, niezdysocjowane tlenki azotu dyfundują poprzez kanał dyfuzyjny 2 do komory dyfuzyjnej 2. W tym momencie tlenki azotu dysocjują na czysty azot N2 i tlen O2. Jony tlenu przenikają przez elektrolit 2 pomiędzy elektrodami, do których również przyłożono napięcie. Wartość przepływającego prądu, skorelowanego ze stężeniem tlenu powstałego z dysocjacji NOx, wynosi Ip2. Na poniższym rysunku zamieszczono schematy charakterystyk prądu Ip1 i Ip2.

Schemat czujnika tlenków azotu

Czujnik tlenków azotu wykonywany jest w postaci zintegrowanej z elektronicznym układem przetwarzającym. Zadecydowały o tym trzy przyczyny. Zakres pomiarowy prądu podczas detekcji tlenków azotu wynosi zaledwie 2,5 m A. Oznacza to, że rozdzielczość pomiaru prądu powinna wynosić kilkadziesiąt nA. Tak małe wartości prądu są narażone na zakłócenia przy zbyt długich połączeniach elektrycznych. Rezystancja przewodów musiałaby być większa od 500 MW. Wreszcie, dokładna kalibracja charakterystyk czujnika podczas produkcji jest dużo łatwiejsza gdy układ elektronicznego przetwarzania sygnału zintegrowany jest z czujnikiem.

Czujnik tlenków azotu dostarcza do układu sterowania informacje o stężeniu tlenu i stężeniu tlenków azotu. Z tego względu może być używany do kontroli działania katalizatora tlenków azotu wykrywając jego nasycenie i ułatwiając działanie procedury regeneracji.

Źródło: http://warsztaty.samochodowka.internetdsl.pl/serwishdd/poradnik/elek_autom/czujniki/cz_azot.htm



sobota, 12 maja 2012

Coraz bardziej drastyczne normy emisji spalin wymuszają na producentach samochodów osobowych i ciężarowych stosowania zaawansowanych systemów redukcji emisji spalin.

W samochodach ciężarowych spełniających normę emisji spalin Euro 4 oraz Euro 5 spotkamy system SCR.

System SCR (Selective Catalytic ReductionSelektywna Redukcja Katalityczna) - zbudowany z reduktora mającego na celu redukcję tlenków azotu. Tlenki azotu są redukowane przy udziale wodnego roztworu mocznika (32% roztwór) mocznika sprzedawanego pod nazwą AdBlue (R).

AdBlue - wodny roztwór mocznika stosowany w systemach redukcji emisji SCR od 1 października 2006 roku.  Płyn AdBlue jest nietoksyczny i niepalny. W temperaturze -11stC zamarza. Skrystalizowany płyn powoduje wiele problemów technicznych związanych z dozowaniem płynu. Powoduje zatykanie przewodów oraz awarię wtryskiwacza. Naprawa Adblue zazwyczaj polega na usunięciu kryształków płynu i przepłukania bieżącą wodą całego przewodów oraz wtryskiwacza. Sam moduł AdBlue, czyli pompa wraz z elektroniką również często ulega awarii wynika ona zazwyczaj z zatkania przewodów i braku możliwości odpompowania mocznika z pompy. Pompa AdBlue po wyłączeniu zapłonu wypompowuje "z siebie" płyn AdBlue, aby  zamarznięcie płynu w pompie nie spowodowało jej uszkodzenia.

poniedziałek, 26 marca 2012

AdBlue - ekologiczne szaleństwo

Tagi: adblue
21:18, filtrdpf
Link Dodaj komentarz »